05 June 2009

Laporan Ketua Audit Negara 2007 (Bahagian I)

  • Peralatan Personal Digital Assistant Bermasalah Dan Tiada Gantian

Pekeliling LKIM Bilangan 1 Tahun 2006 menetapkan penggunaan alat PDA dan e-NDMS diwajibkan di semua pusat jualan. Setiap pusat jualan diberikan sebuah alat PDA dan pencetak bluetooth untuk menjalankan operasi jualan diesel. Pemeriksaan Audit mendapati alat PDA di pusat jualan berikut tidak berfungsi dengan baik disebabkan masalah seperti di jadual berikut:

Apabila berlaku kerosakan pada alat PDA, tiada gantian dilakukan sehingga kerosakan dibaiki. Pada pendapat Audit, LKIM Negeri perlu memastikan PDA sentiasa berfungsi. Sekiranya terdapat kerosakan ia perlu dibaiki dengan segera. Selain itu, telefon talian tetap boleh dijadikan alternatif untuk mengatasi masalah capaian yang berlaku di negeri berkenaan.

  • Persatuan Nelayan Kawasan
Di setiap PNK, satu unit telah ditubuhkan bagi tujuan mengurus dan memantau skim subsidi diesel yang dijalankan di pusat jualan untuk menyalurkan diesel bersubsidi kepada nelayan. Unit ini diketuai oleh Pembantu Hal Ehwal Ekonomi dan dibantu oleh penyelia manakala jurupam ditugaskan di setiap pusat jualan. Pihak Audit mendapati semua tugas dibuat oleh seorang jurupam di pusat jualan iaitu bermula dari pemeriksaan baki kuota sehingga merekodkan jualan dan mengeluarkan resit kepada nelayan.

Pada pendapat Audit, pengasingan tugas di pusat jualan adalah perlu untuk memastikan wujudnya kawalan dalaman dan ketelusan dalam mengendalikan jualan diesel bersubsidi. Selain itu, penyelia perlu meningkatkan pengawasan bagi memastikan keberkesanan kawalan dalaman.

  • Kakitangan PNK Di Pusat Jualan
Tatacara dan Syarat Membekal dan Menjual Diesel Bersubsidi di bawah skim subsidi diesel untuk Nelayan menyatakan PNK perlu menjalankan sendiri penjualan diesel bersubsidi kepada nelayan. Pemeriksaan Audit mendapati pusat jualan di Tambisan, Lahad Datu, Jeti Kampung Pengkalan di Kunak dan Jeti Kampung Simunul di Semporna, Sabah tidak menempatkan kakitangan PNK untuk menyelia jualan diesel bersubsidi. Pihak Audit berpendapat PNK perlu menempatkan kakitangan di setiap pusat jualan untuk meningkatkan kawalan dan membendung penyelewengan oleh pihak tertentu.

No comments:

Post a Comment