04 July 2009

MASA DEPAN NELAYAN PESISIR PANTAI




Teluk Darvel merupakan tempat mencari rezeki bagi nelayan pesisir pantai yang tinggal di tiga daerah di pantai timur negeri Sabah sejak zaman sebelum merdeka lagi.terletak diantara Lahad datu, Kunak dan Semporna. Nelayan di tiga daerah ini menikmati hasil tangkapan yang memuaskan. Tahun 90-an kapal-kapal pukat jerut mula membanjari Teluk Darvel, ratusan tan ikan ditangkap setiap hari. Kapal-kapal ini bukan milik orang tempatan dan para pemilik kapal tidak mematuhi jarak minimum operasi pukat jerut dari tepi pantai.



Kawasan yang sepatutnya khas untuk nelayan pesisir pantai dan bot-bot kecil telah diceroboh dengan tiada batasan. Akibatnya, ramai nelayan kecil terjejas teruk. ini boleh dilihat dari penurunan pendapatan yang amat ketara dari tahun ke tahun.



Banyak usaha-usaha kerajaan untuk membantu golongan nelayan yang disalurkan melalui Jabatan Perikanan, LKIM, KO-Nelayan dan Kementerian Pembangunan Luar Bandar. Setakat ini, kita belum melihat keberkesanannya untuk meningkatkan pendapatan para nelayan.


Perancangan yang teliti amatlah perlu dan pemantauan projek hendaklah dijalankan. Contohnya, projek sangkar ikan dan rumpai laut KPLB yang disalurkan melalui pejabat daerah. Projek ini adalah projek berkelompok bernilai RM 160,000.00 setiap kumpulan. setiap kumpulan diwakili 10 peserta. Adakah ke 10 ahli ini diberi tahu semasa penyerahan projek? bagaimana nelayan tahu nama mereka tersenarai dalam kumpulan tersebut?


Banyak lagi persoalan dan keraguan mengenai projek-projek yang disalurkan untuk nelayan. kami nelayan meletak harapan yang besar sekiranya ada pihak yang boleh mengatur Jabatan Perikanan , LKIM, KO-nelayan dan KPLB untuk mengadakan dialog dengan nelayan 4 bulan sekali. Masalah nelayan pesisir pantai di Kunak perlu diambil perhatian yang serius oleh semua.


Pemberian bot dan alat menangkap ikan secara percuma oleh kerajaan tidak dapat menyelesaikan masalah, jika mereka masih menangkap ikan di kawasan yang sama sebelum ini. Nelayan kecil di Kunak hanya ada dua pilihan:



  • Mengikuti program transformasi nelayan- 3 hingga 5 nelayan kecil bergabung untuk mendapat pinjaman sehingga RM 350,000.00 . Tujuan dana ini adalah untuk membina bot yang besar dan dilengkapi dengan peralatan moden. Dengan ini nelayan boleh bersaing dengan bot-bot besar.

  • Mengusahakan sangkar ikan -para nelayan perlu dorongan dan bimbingan dari semua pihak.Bantuan perlulah jelas dan menyeluruh untuk satu pusingan. contohnya; modal tetap dan modal pusingan. hasil dari projek mestilah dari RM1000-RM2000/nelayan/bulan. Nelayan akan menunjukkan komitmen jika projek mendatangkan hasil. nelayan tidak harus dipersalahkan setiap kali projek gagal.Kenapa penternak swasta boleh berjaya dan kebayakan projek kerajaan untuk nelayan gagal? kita perlu cari puncanya....

1 comment:

  1. Kerajaan haruslah mencari punca masalah yang dihadapi oleh nelayan-nelayan dan bukan hanya memberi pertolongan yang tidak akan berhasil. Nelayan juga memerlukan lori sejuk untuk penghantaran hasil laut mereka ke destinasinya dengan cepat dan segar.

    ReplyDelete